Uitgesteld tot latere datum – Родени от пепелта | Born from the Ashes & Сънувам старци | I Dream of Mummers

Uitgesteld

Bulgarije, 2000 & 2011 – Adela Peeva

Born from the Ashes (2000) en I Dream of Mummers (2011) zijn twee documentaires van de prominente Bulgaarse regisseur Adela Peeva. In heel Europa geniet ze bekendheid om haar bekroonde documentaire Whose Is This Song? (Чия е тази песен?, 2003).

Born from the Ashes is een documentaire film over één welbepaalde Romagemeenschap die in de dorpen in de buurt van het Bulgaarse bergstadje Tvurditsa wonen. De documentaire zoomt in op de moeilijkheden die de mensen in deze gemeenschap moeten overwinnen en de offers die ze brengen terwijl ze enerzijds proberen hun identiteit te behouden en anderzijds pogen zich te schikken naar de voorwaarden van de huidige maatschappij. In Bulgarije leven er 800.000 Roma, of 10 procent de totale bevolking van het land. In hun gesloten gemeenschappen, vaak zelfs getto’s, leven zij vaak in armoede, met een hoge graad van kindersterfte en alcoholisme. Het aantal Roma in de Bulgaarse gevangenissen ligt bijzonder hoog. De film werd bekroond op het Italiaanse Trento Film Festival.

I Dream of Mummers is een documentaire over vriendschap en tradities. Detsjo en oom Ivan, twee oude mannen, wonen in het kleine dorpje Soesjitsa in het zuiden van Bulgarije. Ze zijn al zo lang als ze zich kunnen herinneren vrienden en verkleden zich al meer dan 50 jaar lang in de late zomer als ‘koekeri’ om deel te nemen aan de traditionele ‘koekeri’-dans op het dorpsplein. In het dorp van Detsjo en oom Ivan heeft deze Bulgaarse traditie haar authenticiteit bijna volledig behouden en is ze nog steeds te zien zoals ze eeuwen geleden al werd uitgevoerd. De documentaire heeft veel internationale prijzen gewonnen, waaronder de Audience Film Prize op het Twelfth Royal Anthropological Institute International Festival of Ethnographic Film (Londen, 2011) en de Award for Best Film on Intangible Heritage op het Twintigste internationaal festival van de etnologische film (Belgrado, 2011).

Kratki izlet | A Brief Excursion

Kroatië, 2017 – Igor Bezinović

Stola’s vriendin Laura heeft het voor de derde en nu echt laatste keer uitgemaakt. Zijn zomer is een lange, lome aaneenschakeling van bandjes kijken, overmatig drankgebruik, seks in de bosjes en gesprekken over alles en niks. Maar op een dag komt hij Roko tegen, een oude bekende, die op zoek is naar middeleeuwse fresco’s in een nabijgelegen klooster. Roko overtuigt Stola en een willekeurige groep feestgangers om met hem mee te gaan op zijn zoektocht. Wanneer hun bus op een afgelegen plek defect raakt, verandert hun korte excursie in een allegorische reis naar het onbekende.

Deze film won heel wat prijzen , onder andere de ‘Best Director Award’ en ‘Young Critics Jury Award’ op het Russische Andrey Tarkovsky International Film Festival van 2017; en ‘Best Film’ in de ‘Brave Balkan Competition’ op het Servische Auteur Film Festival van 2017.

Daymohk (Het land van de voorouders) (mét Masha Novikova)

Rusland & Nederland, 2019 – Masha Novikova

De documentaire Daymohk (Het land van de voorouders) vertelt het verhaal van de Tsjetsjeense sterdanser en choreograaf Ramzan Achmadov wiens dansgroep Daymohk onderdak heeft gekregen bij de huidige president van Tsjetsjenië, Kadyrov. Daarmee is de dreiging voor uitsterven van de eeuwenoude volksdans voorlopig even voorbij. Maar het offer is groot: Ramzan heeft zijn dochter Aminat moeten afstaan aan Kadyrov die haar tot zijn derde echtgenote maakte, en de jonge dansers van de groep zijn privébezit van de president geworden. In een poging de traditie van zijn land te redden, offert Ramzan het liefste wat hij heeft.

! De documentairemaakster zal zelf ook aanwezig zijn, voor een gesprek na de film (geleid door Helen Saelman)!

Razredni sovražnik | Class Enemy

Slovenië, 2013 – Rok Biček

De film speelt zich af in een Sloveense middelbare school en is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De sfeer in een van de klassen is verre van perfect, maar wanneer een nieuwe leraar Duits komt, beginnen de problemen pas echt. De leerkracht, Robert, is streng, veeleisend, heeft geen kaas gegeten van pedagogie en schept er plezier in de scholieren te vernederen. Wanneer een van de meisjes uit de klas zelfmoord pleegt, is het hek van de dam. De leerlingen beschuldigen Robert ervan dat hij het meisje, Sabina, tot zelfmoord heeft gedreven. Ze revolteren tegen het systeem en de leerkrachten, overtuigd dat ze alle antwoorden hebben. Maar hebben ze echt de juiste antwoorden? Is alles echt zo zwart-wit?

Class Enemy werd warm ontvangen op vele filmfestivals en is bekroond met verscheidene prijzen, waaronder de ‘Fedeora Award’ (International Critics’ Week, Venetië, 2013); zeven prijzen op het Festival van de Sloveense film (2013), en vier prijzen op het Filmfestival van Bratislava (2013).

Initiatiecursus Russisch

Begin je volgend jaar aan de opleiding Oost-Europese Talen en Culturen en kan je niet wachten om te beginnen of zie je wel iets in een vlottere doorstart? Of wilde je altijd al Russisch studeren, maar vond je nog geen passend format? Schrijf je dan in voor de initiatiecursus Russisch die de opleiding Oost-Europese Talen en Culturen in samenwerking met het Universitair Centrum voor Talenonderwijs (UCT) en de opleiding Toegepaste Taalkunde organiseert. Meer informatie vind je op de Webpagina van het UCT en in een interview waarin de organisatoren meer toelichting geven over de cursus.

China-Russia lecture café 3: Connecting Eurasia: Is Cooperation between the EU, China and Russia in Central Asia Possible?

Fabienne Bossuyt (UGent)

Given the ongoing tensions between the EU and Russia, only few experts will give serious thought to the prospect of trilateral cooperation on connectivity between the EU, China and Russia in Central Asia. Nevertheless, as China further embarks on implementing its Belt and Road Initiative, and remains firmly set on pursuing the ambitious goal of connecting China overland with Europe, the EU and Russia – as indispensable stakeholders for any Eurasian land bridge to successfully materialize – have been developing policy responses to China’s initiative that reveal an unexpected willingness to cooperate. In scrutinizing the likelihood of cooperation on connectivity between the EU, China and Russia in Central Asia, this lecture identifies the common interests between the three sides, and highlights to what extent cooperation between them is possible in Central Asia. In doing so, the lecture points to the main opportunities while outlining the main bottlenecks, which mostly stem from these actors’ diverging beliefs and approaches to connectivity and development.

Registreer

China-Russia lecture café 2: China and Russia, Uneasy Similarities

Koen Schoors (UGent)

While Russia is an electoral autocracy, China is just an autocracy. Several observers have argued that this difference constitutes the main reason why China has been growing much faster than China. In this reading of the facts, the combination of political autocracy and proper economic rules would provide an economic model for the future, with Singapore and Dubai as main role models. I defend the reverse position. In Russia, bureaucratic promotion is increasingly based on loyalty and the political leadership of the country has not been renewed for 20 years now, leading to stagnation. China has been economically more successful than Russia in recent decades, precisely because it managed to mimic some characteristics of democracies. The current Chinese leadership is abandoning these characteristics. China is starting to exhibit uneasy similarities with its big Russian neighbour. Stagnation will infallibly follow.

Registreer

China-Russia lecture café 1: Europe and the (Other) Great Powers: A Strategy towards China, Russia, and the US

Sven Biscop (UGent)

The course of world politics is determined by the interaction between great powers. Those powers are the US, the established power; Russia, the declining power; China, the rising power; and the EU, the power that doesn’t know whether it wants to be a power. If the EU does not just want to undergo the policies of the other powers it will have to become one itself, but it should differ in its strategy. The EU has the means to pursue a distinctive great power strategy, a middle way between dreamy idealism and unprincipled pragmatism, and can play a crucial stabilizing role in this increasingly unstable world.

Registreer

Geo Milev and the European Avant-Garde: The Case of the poem Ad [Hell], 1922

Prof. Dr. G. Tihanov (Queen Mary, University of London)

The poetry of Bulgarian writer, translator and literary critic Geo Milev (1895-1925) embodies the complexities of European modernism through its aesthetic and conceptual journey from symbolism to expressionism. Milev’s poem Ad (Hell) was published three years before his untimely death at the hands of the Bulgarian police in 1925. The presentation explores the poem in the context of the European avant-garde.

Witches in the Text on the Wall: Imagining Witches in the Balkan Pre-Modern Monastic Context

Dr. Adelina Angusheva (University of Manchester)

The lecture explores both didactic and polemic textual and visual representations of the witches in the pre-modern Balkan cultural context focusing closely on the works of Josef Bradati  (a monk from Rila Monastery), Nikodemos Agioretos (a monk from Mont Athos), and the images of the witches on the external church walls in some of the major Bulgarian monasteries (such as Rila and Troyan).